17.000 M24 lasbouten stiftlassen tijdens renovatie Waalbrug bij Ewijk

Studco heeft tijdens de renovatie van de oude Waalbrug bij Ewijk het brugdek voorzien van 17.000 M24 lasbouten, waarop de vangrail wordt bevestigd. Daarnaast hebben de stiftlassers ook nog eens ruim 16.000 M16 lasbouten aangebracht voor het monteren van de doorwerktent.

De stalen Tacitusbrug bij Ewijk is een van de grootste verkeersknooppunten van Nederland. Dagelijks rijden meer dan 110.000 auto’s en zware vrachtwagens over deze brug en passeren de schepen naar Rotterdam en het Ruhrgebied. De verkeersintensiteit is tegenwoordig vele malen hoger dan waar men bij de bouw van de brug in de jaren 60 rekening mee heeft gehouden. De renovatie en versteviging van de brug was dan ook hoog nodig. 

 

Studco Stiftlastechniek is betrokken bij de renovatie van de oude Waalbrug voor het aanbrengen van M24 lasbouten, waarmee de vangrail aan het brugdek wordt bevestigd. In totaal zijn er ruim 17.000 M24 lasbouten aangebracht met behulp van stiftlastechniek. De M24 lasbouten moeten na 100 jaar de vangrail nog steeds goed op z'n plek houden. Daarom zijn de lasbouten geleverd met een zink lamellen coating. Lees meer over de oppervlaktebehandeling van lasbouten in het artikel Oppervlaktebehandeling stiftlasproducten. Naast de M24 lasbouten moesten er ook nog eens ruim 16.000 M16 lasbouten worden aangebracht om de doorwerktent snel op de brug te kunnen verankeren.

 

De uitdaging voor dit stiftlasproject was om het materiaal telkens snel te verplaatsen over de 1 kilometer lange brug en om de andere onderaannemers voor te blijven. Naast onze gemotiveerde stiftlassers heeft Bredenoord aggregaten ons hierbij geweldig geholpen door ons te voorzien van mobiele aggregaten. Kijk op
https://www.bredenoord.com/nl/cases/verrijdbare-mobiele-stroom-voor-vangrails-op-waalbrug/ voor het mooie artikel dat Bredenoord over dit project heeft gepubliceerd.

 

Kijk voor meer mooie foto's van alle werkzaamheden tijdens dit project ook eens op http://www.wimpiels.nl/index_oude_brug.htm en http://www.wimpiels.nl/brug_reling.htm waar ook onze werkzaamheden zijn vastgelegd.