Stiftlassen bij renovatie Moerdijkbrug

Tijdens de renovatie van de Moerdijkbrug heeft Studco Stiftlastechniek de stiftlaswerkzaamheden uitgevoerd voor het aanbrengen van de hoge sterkte beton. Over de volledige lengte van de brug van ruim 1 kilometer werden alle rijbanen aan twee zijden om de 75mm. met behulp van stiftlassen voorzien van een gladde lasstift van Ø12x500mm. Studco heeft in totaal circa 60.000 van deze lasstiften aangebracht door middel van stiftlastechniek.

 

De Moerdijkbrug is met zijn lengte van ruim een kilometer de langste brug voor autoverkeer in Nederland. Omdat het een orthotrope stalen rijdek heeft, is het zeer onderhevig aan vermoeiing; waardoor om de circa vijf jaar een grondige en dure onderhoudsbeurt noodzakelijk is. Hier wilde men een einde aan maken door het brugdek te overlagen met een zwaar gewapende hoge sterkte beton (HSB). Een complexe klus voor alle betrokken partijen.

 

Een levensduur verlengende renovatie was daarom noodzakelijk. Met het aanbrengen van het gewapende hoge sterkte beton wordt de levensduur van de brug tot minimaal 50 jaar verlengd, zonder grote reparaties tussendoor. Na die tijd zal men waarschijnlijk een betonnen brug gaan bouwen.

 

Nadat de in 1936 gebouwde brug tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers was vernield, werd hij in 1947 herbouwd. In 1978 werd een nieuw rijdek aangebracht. Zoals zoveel bruggen uit die tijd, is de Moerdijkbrug van staal. Sindsdien is het auto- en vrachtverkeer echter drastisch toegenomen, waardoor de brug veel zwaarder werd belast dan oorspronkelijk was voorzien. Tijdens het ontwerp beschikte men niet over de huidige kennis, zodat de brug feitelijk is ondergedimensioneerd voor de huidige verkeersbelasting.

 

Door de zware verkeersbelasting ontstaat door vermoeiing scheurvorming bij de lassen in de diverse details. De scheurvorming in de dekplaat vormt een potentieel gevaar voor de verkeersveiligheid. Vooral aan de weerszijden van de rijbanen, waar het vrachtverkeer rijdt, is dit scheurpatroon aanwezig. Het asfalt van de brug moest daarom elke vijf jaar worden verwijderd om levensduurverlengende reparaties aan de brug te verrichten. Deze (langdurige) werkzaamheden zijn niet alleen duur, maar ook maatschappelijk ongewenst vanwege de verkeersoverlast.

 

Een levensduur verlengende renovatie was daarom noodzakelijk. Met het aanbrengen van het gewapende hoge sterkte beton wordt de levensduur van de brug tot minimaal 50 jaar verlengd, zonder grote reparaties tussendoor.

Bron: Renovatie Moerdijkbrug  (Wapening in Beton 2005-3)